موبایلینگ

همه چیز درباره موبایل اندروید، iOS، تبلت و ...

موبایلینگ

همه چیز درباره موبایل اندروید، iOS، تبلت و ...

  • ۰
  • ۰

شرکت بزرگ و جهانی اندروید یکی از بزرگترین شرکت ها در سطح جهان است که در ادامه این مطلب از موبایلینگ می خواهیم شما را با تاریخچه اندروید و مطالب مربوط به آن آشنا خواهیم کرد.

 

تاریخچه سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید این روزها یکی از محبوب ترین سیستم عامل ها در جهان می باشد که اکثر ما یا در حال استفاده از آن هستیم یا حتما تجربه کار با آن را نیز داریم. با این وجود این سیستم عامل توانست در مدت زمان کمی در سطح جهان شناخته شود و اکثر شرکت های بزرگ جهانی از این سیستم عامل در اسمارت فون های خود استفاده نمایند. این در حالی بود که تنها چند سال بعد از معرفی نسخه 1.0 اندروید، گوشی های متعددی در سطح جهان وجود داشتند که از این سیستم عامل استفاده می کردند.

 

اکنون این شرکت توانسته است در میان رقبای خود اعم از Symbian، BlackBerry، Palm OS، webOS و حتی ویندوزفون مایکروسافت را نیز شکست دهد و رتبه اول را در میان تمام این سیستم عامل ها بدست بیاورد. با این وجود سیستم عامل IOS همچنان به عنوان اصلی ترین رقیب این سیستم عامل است و به نظر نمی رسد که به زودی زود، برنده ای میان این دو سیستم عامل اعلام نخواهد شد.

تاسیس اندروید

در اکتبر سال 2003 میلادی درست قبل از رونمایی تلفن همراه های هوشمند و همچنین قبل از رونمایی اپل از اولین گوشی هوشمند خود، این شرکت برای اولین بار در پالو آلتو کالیفرنیا تاسیس شد. چهار بنیانگذار اصلی اندروید عبارتند از؛

  • Rich Miner
  • Nick Sears
  • Chris White
  • Andy Rubin

با این حال در روزهای اول یعنی در سال 2004 میلادی بر روی اتصال دوربین بصورت بی سیم به کامپیوتر بود و در سال 2013 آقای Andy Rubin در سخنرانی توکیو خود فاش کرد که سیستم عامل اندروید در اصل برای بهبود سیستم عامل های دوربین های دیجیتال طراحی و ساخته شده است. از این رو کامیپوتری که از آن حرف زده شد، قادر به اتصال به دیتاسنتر اندروید را داشت که کاربران از طریق این اتصال می توانستند تصاویر ثبت شده خود را در سرور ابری بصورت انلاین ذخیره سازی کنند.

بدیهی است که تیم سازنده اندروید در ابتدا به فکر ایجاد سیستم عاملی که به عنوان قلب تپنده یک گوشی باشد، نبودند و در حقیقت بازار دوربین های دیجیتال نیز در حال زوال و ناپایداری بود که چند ماه بعد از این ناپایداری، تیم اندروید تصمیم گرفت تا سیستم عامل مناسبی را برای گوشی های هوشمند طراحی و ایجاد نماید.

با وجود سخنرانی که Andy Rubin در سال 2013 کرد، این گونه گفت:" دقیقا همان پلتفرم، دقیقا همان عملکرد سیستم که برای دوربین ها ساخته بودیم، در تلفن به نام اندروید بکار رفت." در سال 2005 میلادی، فصل جدید و بعدی اندروید ساخته شد چرا که شرکت گوگل اقدام به خرید این شرکت کرد. روبین و سایر موسسان این سیستم عامل دست از توسعه و گسترش این سیستم عامل ورنداشتند. با این حال تصمیمی که گرفته شد، این بود که از سیستم عامل لینوکس به عنوان پایه و اساسی برای سیستم عامل اندروید استفاده شود و در طی این تصمیم همه می توانستند از اندروید بصورت رایگان استفاده کنند.

گوگل و تیم اندروید احساس کردند که این شرکت می تواند با ارائه خدمات دیگری که در اندروید قابل استفاده هستند، کسب درآمد کنند. روبین اندی تا سال 2013 در گوگل به عنوان سرپرست تیم اندروید باقی ماند و اما در این سال تیم گوگل از او خواست تا این بخش را ترک کند و در نهایت در سال 2014 روبین اندی گوگل را بصورت کلی ترک کرد و کسب و کار جوجه کشی را راه انداخت. در سال 2017 روبین اندی از برگشت خود به صنعت گوشی های هوشمند فاش کرد.

 آماده شدن برای راه اندازی اندروید 1.0

در سال 2007 میلادی، اپل اولین آیفون خود را راه اندازی کرد و توانست وارد رقابت ها شود. در آن زمان گوگل بصورت پنهانی در حال کار کردن بر روی اندروید بود و به مرور در نوامبر همان سال این شرکت شروع به رونمایی و فاش کردن برنامه های خود برای مبارزه با اپل و سایر سیستم عامل های تلفن همراه کرد.

آینده اندروید


سپس رئیس و مدیرعامل گوگل آقای "Eric Schmidt" در طی سخنرانی اعلام کرد که هدف آنها تنها ساخت گوگل فون نیست و دیدگاه آنها از ساخت و طراحی اندروید، نیرویی برای قدرت دادن هزاران مختلف گوشی می باشد. با این وجود گوگل قبل از انتشار عمومی اولین نسخه گوشی اندرویدی، چندین نسخه آلفا را در شرکت خود رونمایی کرد که برخی نسخه ها به انتشار عمومی نرسیدند.

در سپتامبر 2008 میلادی، اولین گوشی هوشمند اندرویدی رونمایی شد که نام این گوشی هوشمند T-Mobile G1 یا به عبارتی HTC Dream بود که در نمایشگاه اکتبر همان سال در ایالات متحده به فروش رفت. این گوشی دارای صفحه نمایش 3.2 اینچی که با کیبورد فیزیکی QWERTY ترکیب شده بود. با این حال این گوشی معایبی نیز به همراه داشت که از اصلی ترین معایب آن می توان به نبود جک هدفون 3.5 میلی متری اشاره کرد.

نسخه 1.0 اندروید در اصل همانند تبلیغاتی برای محصولات و خدمات گوگل بود چرا که گوگل در این گوشی از سرویس های شناخته شده خود یعنی گوگل مپ، یوتیوب، مرورگر HTML و... رونمایی کرد که در میان آنها اولین اندروید مارکت که این روزها به نام گوگل پلی شناخته شده است، رونمایی شد و گوگل به آن مفتخر بود چرا که در آن ده ها برنامه منحصر بفرد اندروید رونمایی شده بود و کاربران می توانستند دانلود و نصب نمایند. این موارد شاید کمی ابتدایی بنظر برسند اما این فقط تنها آغازی برای شروع اندروید بود!

 

نام های جالب اندرویدی


در حالی که اکثر نسخه های اندرویدی دارای اسم های جالب و جذابی هستند، اما جالب است بدانید که اولین نسخه اندروید به نام 1.0 در سپتامبر سال 2008 میلادی رونمایی شد، هیچ نامی نداشت و اندروید 1.1 که در سال 2009 میلادی رونمایی شد نیز نام خاصی نداشت که مدتی بعد نام این نسخه “Petit four” انتخاب شد که نام یک دسر بسیار خوشمزه فرانسوی می باشد. چند ماه بعد در آوریل 2009 نسخه اندورید 1.5 راه اندازی و رونمایی شد که اولین نسخه اندروید بود که با یک نام رونمایی شد و نام آن نیز “Cupcake” بود.

تاسیس اندروید

 نام اندروید های مختلف
با این وجود نام هایی که برای اندروید و نسخه های مختلف آن انتخاب می شد، اسم انواع کیک و دسر بود که این نام ها از گذشته تا هم اکنون وجود دارند و هنوز تا آن سال علت و دلیل خاصی برای این نام ها گفته نشده است. اما بعد از رونمایی اندروید 4.4 کیت کت بصورت رسمی، گفته شد از آنجاییکه این دستگاه ها زندگی ما را شیرین می کنند، هر نسخه اندروید با نام دسر نامگذاری می شود.

لوگو اندروید


لوگو مشهور اندروید که ترکیبی از یک ربات با رنگ سبز جذاب است، برای اولین بار توسط Irina Blok زمانیکه او در گوگل کار می کرد، طراحی و ایجاد شد. او در طی یک گفتگو با نیویورک تایمز در سال 2013 میلادی گفت که تنها بخشنامه ای که از طریق گوگل به تیم طراحی وی داده شد، این بود که یک لوگو همانند یک ربات را طراحی نمایند.


او ادعا کرد که الهام نهایی از طراحی این لوگو را از طریق نگاه به لوگو سرویس بهداشتی آقایان و خانم ها بدست آورد. با این حال اکنون ربات اندرویدی توسط تعداد زیادی از طراحان اصلاح شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

  • ۹۹/۰۶/۰۷
  • پریا احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی